Gender & Games
Art Patch Work
Teil I: Ausstellungen, Symposien, Projektplattformen
THE GAMESHOW (North Adams, MA)
Titel |
The Game Show |
Format |
Projekt |
URL(s) |
Projekt: |
Entwickelt von: |
Online-Ausstellung: |
Jahr |
2001-2002 |
Beschreibung |
Ausgangspunkt der Ausstellung ist die Frage, wie sich zeitgenössische KünstlerInnen mit dem Thema Spiel auseinandersetzen und welchen Einfluss Spielstrukturen und -ästhetiken auf ihre Arbeiten haben. Die Ausstellung umfasst Arbeiten aus allen Medien (Malerei, Skulptur, Installation, Video) sowie eine eigene Abteilung mit Online-Arbeiten, die von Mark Tribe und Alex Galloway gastkuratiert wurde. Tribe und Galloway zu diesem Teil der Ausstellung: "Is
there a difference between games and art? We might be wise to take
the advice of leading game designer Warren Spector when he tells
us to "run in terror from any game developer who says 'I'm an
Artist!'" When an artist says "I'm a game developer,"
however, run, don't walk, to the nearest computer." |
Teilprojekte |
Offline: Arbeiten von Kay Rosen, Uri Tzaig, Sophie Calle, Perry Hoberman, Christian Jankowski, Danny O, Jodi, Christoph Draeger, Chris Finley Online: Thomson & Craighead: Trigger
Happy Jodi: SOD Lonnie Flickinger: Pencil
Whipped Natalie Bookchin: The Intruder Maciej Wisniewski: Jackpot |
Gender &Game Fokus |
Natalie Bookchin: The Intruder |
Shots |
siehe Vz. mmgameshow |
GAMESHOW (Amsterdam)
Titel |
***GAMESHOW*** |
Format |
Projekt |
URL(s) |
Programm: Projekt: |
Entwickelt von: |
Axis vm Foundation for Art and Gender, Amsterdam |
Jahr |
2000 |
Beschreibung |
"Hours, days and nights are devoted to playing addictive computer games. The selection of
computer games - and the number who use them - is increasing constantly. The contribution of computer
games to our visual culture is also growing. But not just boys and youth are fascinated by their
digital fantasy world. Ever more artists are influenced by the visual language and aesthetics
of on-line games like Doom or Quake. In ***Gameshow*** Axis presents art projects and educational
cd-roms that take a fresh look at cyberbattles and ultra-masculine superheroes." |
Teilprojekte |
OVER_GAME (Ausstellung) |
Gender & Game Fokus |
siehe Teilprojekte |
Shots |
Gameshow Online (Homepage) gameshow.jpg [Quelle: http://www.axisvm.nl/Gameshow/] |
Projekt |
OVER_GAME |
Referenzprojekt |
***GAMESHOW*** |
Format |
Ausstellung |
URL(s) |
Ausstellungsinformationen, Liste der Exponate: Projekt: |
Entwickelt von: |
Axis vm Foundation for Art and Gender, Amsterdam |
Jahr |
2000 |
Beschreibung |
"The exhibition Over_Game shows installations, internet/cd-rom projects and video works
by artists who use elements from the game world in their work in diverse ways. They offer a commentary
on the customary game worlds, representations and narratives. During this exhibition there will
also be a special "game hall" set up with games (including on-line games) by artists." |
Teilprojekte |
Exponate in der Ausstellung: Installationen von: Camille Utterback & Romy Achituv (USA), Marita Liulia (SF), Annika Larsson
(SVE), Arno Coenen (NL), Andy Best & Merja Puustinen (SF), Jochem van der Spek (NL):
|
Gender & Game Fokus |
Nathalie Bookchin: The Intruder Marita Liula: Son of a Bitch Anne-Marie Schleiner: Polly Gunn, Mutation Fem, Cracking the Maze Robert Nideffer: Tomb Raider I & II Patches Josephine Starrs/Leon Cmielewski: Biotekk Kitchen Erik Zimmerman: Sissyfight
|
Shots |
siehe Referenzprojekt siehe Teilprojekte/Gender & Game Fokus |
Projekt |
Patch & Play |
Referenzprojekt |
***GAMESHOW*** |
Format |
Präsentationen & Panel |
URL(s) |
Ausstellungsinformationen, Liste der Exponate: Projekt: |
Entwickelt von: |
Axis vm Foundation for Art and Gender, Amsterdam |
Jahr |
2000 |
Beschreibung |
"As part of the Things to Come series in De Balie, Axis is organizing lectures and presentations
on game patches. A game patch is a program by which one can hack into existing games and alter
them. Artists and fanatic game addicts design these patches to give their own twist to familiar
characters and game environments. One of the speakers this evening is Annemarie Schleiner (USA),
expert in the field of game patches by artists and hackers." |
Teilprojekte |
Anne-Marie Schleiner (USA); Robert Nideffer (USA), Florian Muser (D)
|
Gender & Game Fokus |
Anne-Marie Schleiner: Polly Gunn, Mutation Fem, Cracking the Maze Robert Nideffer: Tomb Raider I & II Patches
|
Shots |
% (ggf. Scan Einladungskarte) siehe auch: Projekte Gender & Game Fokus |
Keys |
Lara, Patch |
Projekt |
Playgirls |
Referenzprojekt |
***GAMESHOW*** |
Format |
Interaktive Installation |
URL(s) |
Ausstellungsinformation
unter Projekt: |
Entwickelt von |
Michelle Terran/ Amanda Ramos (CAN) |
Jahr |
2000 |
Beschreibung |
Interaktive
Online/Offline-Installation, die von terran und Ramos speziell für
die Ausstellung ***Gameshow*** entwickelt wurde. |
Shots |
Playgirls-Banner (siehe Vz. GameShow) [Quelle: Axis, Programm 2000
|
Game Over
Titel |
Game Over |
Format |
Projekt |
URL(s) |
Projekt: |
Entwickelt von: |
Cecilia Hausheer, Florian Wenz, |
Jahr |
1999 |
Beschreibung |
Übersichtsausstellung zur Gamekultur der Neunziger Jahre mit Schwerpunkt auf Gamedesign und -architektur. Drei Themenschwerpunkte werden verhandelt: "Thema:
Identität und Rollenverhalten zeigt Klassen von Charakteren
aus Computerspielen und deren kulturelle Hintergründe:
Männlich/Weiblich, Gut/Schlecht, Japaner/Amerikaner usw.
Thema: Räume und Interaktionen zeigt die räumliche
Entwicklung von Spielumgebungen und die damit verbundenen
Interaktionmodi: 1D (statisch) 2D (vertikale und horizontale
Verschiebungen) 2.5D (axonometrisch) 3D (perspektivisch) mit
vollständiger Bewegungsfreiheit. Thema: Oberflächen und
Bildschirmgrafik zeigt die Entwicklung von minimalem Pixeldesign
mit niedriger Farbauflösung bis hin zur Gestaltung von
Texturen und Oberflächen von dreidimensionalen
Spielumgebungen. Thema: Spannung und Geschwindigkeit zeigt die
Entwicklung einer Ästhetik des Nervenkitzels und der Gefahr,
die durch ihre aggressive Symbolik immer wieder missverstanden
wird." |
Teilprojekte |
s.o. |
Gender & Game Fokus |
Ausstellungskapitel:
Identität und Rollenverhalten (s.o.) Marc Isenschmid (Xcentric/sheep industries, Zürich http://www.sheep.ch/): Synthia "ultra babe project" http://www.sheep.ch/gfx/syn/index.html (vgl. auch Isenschmids Lizzie Trigger). Auffällig ist, wie stark die AusstellungsmacherInnen dem Charisma ihres Gegenstandes selbst erliegen bzw. wie sie dieses bewusst für die Online-Dokumentation der Ausstellung einsetzen - nicht nur im Bezug auf das Beispiel Synthia, das als unkommentierter Screenshot und Link das Kapitek Identität und Rollenverhalten vertritt, sondern auch auf die Dokumentation insgesamt, für die auffällig viele Aufnahmen ausgewählt wurden, auf denen Bilder von Lara auf den Screens der Ausstellungsarchitektur eingespielt sind. |
Shots |
siehe Vz. gameover, siehe Vz. synthiaundco |
Titel |
gender game |
Format |
Projekt |
URL(s) |
Programm: Projekt: |
Entwickelt von: |
Dr. Marion Strunk (Projektleitung) |
Jahr |
2001 |
Beschreibung |
"Das "Online Gender Game" ist als interaktives Game konzipiert (Community). Die
Interaktion basiert auf der Befähigung zum operativen Handeln, wodurch der 'Cyberspace' zu
einem Erfahrungs- und Handlungsraum wird und damit Modellcharakter (Probehandlungen) für
den Alltag, für Bereiche der visuellen Kultur, der Wissenschaft, Politik und Wirtschaft erhält
(Performativität). Das Forschungsziel des Projektes "Online Gender Game" (Rollen-,Strategie-
und Adventurespiel) besteht darin, anhand der Entwicklung verschiedener Spielszenarien in einem
Online Computerspiel geschlechtspezifische Einschreibungen zu erkennen, sie spielerisch zu verwandeln
und Handlungsoptionen zu entwerfen. Unterteilt in verschiedene Fachkompetenzen, die für die
Spielentwicklung (storyboard: Dialoge, Szenarien, Spielkomposition, Text/Ton/Musik (sound, sampling),
genderspezifische Computeroberflächen) notwendig sind, soll Theorie und Praxis (wissenschaftliche
Arbeit und produktionsorientierte Arbeit) in einem sich wechselseitig bereichernden Arbeitsprozess
verbunden sein (kollaboriertes Environment)." |
Teilprojekte |
Online-Games: |
Gender & Game Fokus |
Gesamtes Projekt & alle Teilprojekte |
Shot |
gender game online Homepage gendergamech.jpg |
Keys |
|
Titel |
Cracking the Maze |
Format |
Online-Ausstellung |
URL(s) | |
Entwickelt von: |
Anne-Marie Schleiner |
Jahr |
1999 |
Beschreibung |
"As any avid gamer quickly discovers, the Internet is not only a free source of computer game cheats and puzzle keys, but the home of numerous game plug-ins and patches available for download. These patches range from a simple repair of a programming bug to intricate new game scenarios, replacing the characters, sounds, architecture and/or game challenges in the original games. The increasing popularity of these once unsanctioned game hacks has led some gaming companies, like the producers of Quake and Marathon, to capitalize on the trend and subsume this once renegade practice into their marketing strategy, bundling patch-making software with their official games." [...] "Cracking the Maze" will exhibit both game patches created by artists and game patch artifacts from the web produced by the original game hackers, in an attempt to generate an open discourse on art, games, game hacking and gaming culture on the Internet. Many artists, art critics, new media critics and theoreticians have expressed a disdain for games and game style interactivity, in fact, to describe an interactive computer art piece as "too game-like" is a common pejorative. But considering the increasing popularity of computer games with younger generations, even at the expense of television, it seems perilous to ignore the spread of gaming culture. What sorts of spaces computer games construct, what sorts of gender-subject configurations operate in computer games, what sorts of politics of 'the other' computer games employ, what modes of interactivity and addiction computer games invite, how networked on-line games construct alternate worlds, how gaming culture manifests itself on the Internet--these are all areas ripe for investigation by cultural critics and manipulation by game hacker artists. "Cracking the Maze" will attempt to bring together discourse and activity in these and other areas in relation to the game patch as hacker art. (Anne-Marie Schleiner, Curator's Note |
Teilprojekte |
Games & Patches von: |
Gender & Game |
Natalie Bookchin: The Intruder Benjamin Eakins: Ada Lovelace vs. Donkey King Robert Nideffer: Tomb Raider I & II Patches Loren Petrich: Tina-Bob Shapes Sonya Roberts: Female Skin Pack Excerpts Josephine Starrs/Leon Cmielewski: Biotekk Kitchen |
Shot |
siehe Vz. Cracking_the_Maze sowie Teilprojekte, siehe ebd. |
Keys |
Patches, Shooter |
Links |
Lara |
Referenzprojekte |
Switch Online, Vol. V, Nr. 2: "Game Art" opensorcery.net |
Titel |
mutation_fem |
Format |
Temporäre (Online-)Ausstellung |
URL(s) |
Projekt: |
Entwickelt von: |
Anne-Marie Schleiner |
Jahr |
2000 |
Beschreibung |
mutation.fem thematisiert das "Monströse Weibliche" als Subversion der von der Game-Industrie produzierten dominanten Männlichkeit in Shooter-Games, wie sie sich in den Patches und Skins der GamerInnen-Kultur manifestiert. "Key to the process of hacking is that the hack is an alteration of the original that does
not reinvent from the ground up but mutates what was given. Mutations of gender from the pre-established
shoter game norm, the white male soldier, take a variety of forms in this online laboratory. |
Teilprojekte |
Ken Hodgman: Female Cyborg Patch for Marathon Infinity Lynn Forest: FemDOOM J. Coffey: Amazon Fighters vs. Pistol Packin' Robertas patch Loren Petrich: Tina-Bob Shapes Sonya Roberts and others: Female Skin Pack for Quake Robert Nideffer: Tomb Raider I & II Patches Georgina: PMA Skins for Quake2 Mark Sachs: Otakon Doom Impacct: Betty Bobs Patch for Marathon Josephine Starrs/Leon Cmielewski: Biotekk Kitchen SOS DOOM Team: Sailor Moon Doom Wad The Quake Women's Forum: Div. Skin Packs
|
Gender & Game |
s. sämtliche Teilprojekte
|
Shot |
% |
Keys |
Patches, Lara, Cyborg, Monster, Monströsität, Transgender |
Links |
Lara, Schleiner, Polly |
Titel |
Lucky KiSS |
Format |
Online Ausstellung/Game |
URL(s) |
Projektseite: |
Entwickelt von: |
Anne-Marie Schleiner |
Jahr |
2000 |
Typ |
KiSS |
Hardware |
MAC, PC |
Software |
Browser |
Beschreibung |
"Luckykiss_xxx is a sampling of adult kiss dolls presented as online art. Kisekae ningyou paper doll sets migrated from Japanese shoujou (girl) manga paper comic books to computers in the mid 1990's. Through the web, "The World KiSS Project" attracted doll creators first in Japan and then internationally. KiSS viewers and development kits are available freely for PC, Mac, and Amiga platforms. Similar to the active cultural production and online exchange of computer game add-ons at both code and content levels, the World KiSS Project's operating principles are founded on the hacker gift economy endemic to the Internet. Instructions for ethical (non-profit) distribution of KiSS doll sets are included with the development kits and viewers for KiSS. KiSS is an open source collaborative art form enabled by networkability. Both KiSS visuals and code are developed through collaborative online interactions between multiple artists and programmers, rather than by a select, elite industry sector, (in the case of the original girl manga books, a select group of comic book artists). As a distributed interactive software, KiSS is open to a multiplicity of artistic visions, practices, cultures, genders, ages, and artistic skill levels. Variety and play, a dynamic chain of alternates, imaginings and reimaginings, characterize KiSS. The role of the KiSS developer merges with role of the KiSS player, the KiSS player is also usually a KiSS artist, reading is writing, authoring is using, consumption is production." [...] " As an open source strip doll player, the World KiSS Project allows its users to insert
their own erotic fantasies into the mix rather than relying on a particular industry to feed its
users prepackaged sexiness. The World KiSS Project is a global collaborative experiment for how
to play with sexy interactive dolls and avatars, allowing queer, hetro, female friendly, fetish,
Goth, Japanese bondage, anime teen girls, (lots of Japanese anime girls and a few boys), and other
fantasies to be distributed and exchanged. Imaging, sound, and interactive aesthetics are refined
and evolved over time in the body of work of individual KiSS artists and genres emerge from interactions
between these artist communities. Curious, beautiful, and sometimes refreshingly flawed or amateurish,
cute or sweet, sometimes perverse or disturbing, adult KiSS "paper" dolls are fun to
play with and fun to make, to sample, to hack, to mutate, to reoutfit, dress up and undress, an
open ended interactive art form that activates adult erotic fantasies and adult desire for continuous
play." Zwölf verschiedene KISS-Puppen können von der Seite heruntergeladen werden |
Sheroes |
Einige der KISS-dolls sind Mangas entlehnt, einige queren deren pornographische Stereotypen.
Eine direkte Verwandtschaft mit einer Game-Heldin weist Yuki Saegusas "Mechanisma"-KiSS-Doll |
Kommentar |
Auf den Mailinglisten Rhizome und Thingist wurden luckyKISS und SNOW BLOSSOM HOUSE heftig kritisiert.
Die von Schleiner für verschiedene der DOLLs in Anspruch genommene lustvolle Subversion sei
nicht nachvollziehbar, und die DOLLs müssten vor dem Hintergrund eines breiteren kulturellen
Kontextes von Pornographie und pornographischer Kunst reflektiert werden, als dies im Rahmen der
Projekte geschehe. |
Shots |
diverse (siehe Vz. lucky_kiss) |
Literatur |
Elena Gorfinkel/Eric Zimmerman: Technologies of Undressing: The Digital Paper Dolls of KISS |
Referenzprojekte |
Cracking the Maze opensorcery.net |
Keys |
Lara, Manga, Sexismus, Pornographie, Fetischismus |
Links |
Nideffer/Bearded Lara; Schleiner: Polly Gunn, Bersntrup: Performances |
Titel |
LaraCroftism |
Format |
Projekt |
URL(s) |
Projekt: |
Entwickelt von: |
Manuela Barth / Barbara U. Schmidt |
Jahr |
1999 |
Beschreibung |
"Lara Croft ist eine Figur, die eindrucksvoll das wechselseitige Verhältnis zwischen
digitalen Technologien und Körper- bzw. Geschlechter- konzepten repräsentiert. [Quelle: http://www.laracroftism.de/] |
Teilprojekte |
Magazin: "LaraCroftism" (Manuela Barth, 1999) Veranstaltungsreihe im Kunstraum Goethestrasse, München, Oktober 1999 Videoprojekt: The Ultimate Girl (2001) zum Thema: Versprechen der "neuen Technologien", Junge Frauen im IT-Business Manuela Barth, The Ultimate Game Girl, Collage, 2001 |
Gender & Game Fokus |
Gesamtes Projekt & alle Teilprojekte |
Shot |
Homepage |
Keys |
Lara |
Links |
Nideffer |
SYNWORLD (Wien)
Titel |
SYNWORLD |
Format |
Projekt (Ausstellung, Symposium, Einzelveranstaltungen) |
URL(s) | |
Entwickelt von: |
t0 public netbase |
Jahr |
1999 |
Beschreibung |
"SYNWORLD is an interactive exhibition which invites the public to discover, explore and
play with the newest virtual game worlds and simulations in electronic entertainment, industry,
science and art. |
Teilprojekte |
Ausstellung SYNWORLD: Symposium synworld: |
Gender & Game Fokus |
Ausstellung: Meetfactory (USA): Conversation with Angels Anne-Marie Schleiner: Polly Gun VNS Matrix: All New Gen
Im Gaming Reader: Interview mit Kornelia Takacs vom Female Quake Tournament Anne-Marie Schleiner: Does Lara Croft Wear Fake Polygons? |
Shots |
siehe Vz. synworld |
SNOW BLOSSOM HOUSE
Titel |
SNOW BLOSSOM HOUSE |
Format |
Online Ausstellung |
URL(s) |
Projektseite: Referenzseite: |
Entwickelt von: |
Anne-Marie Schleiner |
Jahr |
2001 |
Typ |
KiSS |
Hardware |
MAC, PC |
Software |
Browser |
Beschreibung |
"Lovely, cute, queer, angry and mischievous KiSS dolls unite. Squidmen and women of hentai
games join your brothers and sisters. Follow the way of the strawberries. To play is the answer.
To change clothes is the method. Foreplay ist alles. To transgender, to overlay, to uncover is
the tease. Welcome to Snow Blossom House. [Quelle: Anne-Marie Schleiner: Curator's Note |
Sheroes |
Wie lucky KiSS beherbergt auch SNOW BLOSSOM HOUSE in der Hauptsache KISS-dolls, inklusive deren
aus (Porno-)Mangas entlehnten submissiven Frauenfiguren. Ob Will Wrights Lesbsims |
Kommentar |
Siehe auch: Sheroes. Auf den Mailinglisten Rhizome und Thingist wurden luckyKISS und SNOW BLOSSOM HOUSE heftig kritisiert. Die von Schleiner für verschiedene der DOLLs in Anspruch genommene lustvolle Subversion sei nicht nachvollziehbar, und die DOLLs müssten vor dem Hintergrund eines breiteren kulturellen Kontextes von Pornographie und pornographischer Kunst reflektiert werden, als dies im Rahmen der Projekte geschehe. |
Shots |
diverse (siehe Vz. snowblossom_house) |
Literatur |
Blackhawk: The Art of KiSS |
Referenzprojekte |
Cracking the Maze opensorcery.net lucky KiSS |
Keys |
Lara, Manga, Sexismus, Pornographie, Fetischismus |
Links |
Nideffer/Bearded Lara; Schleiner: Polly Gunn, Bersntrup: Performances, KiSS, VNS Matrix/all new gen |