Gender & Games
Art Patch Work

Teil I: Ausstellungen, Symposien, Projektplattformen

THE GAMESHOW (North Adams, MA)

Titel

The Game Show

Format

Projekt
(Ausstellung, Online-Ausstellung)

URL(s)

Projekt:
http://www.massmoca.org/visual_arts/index.html#gameshow

Entwickelt von:

Online-Ausstellung:
Alex Galloway & Mark Tribe
http://www.rhizome.org
in Kooperation mit dem MASS Moca, North Adams, Massachusetts (USA)
http://www.massmoca.org

Jahr

2001-2002
(27.05.2001. - April 2002)

Beschreibung

Ausgangspunkt der Ausstellung ist die Frage, wie sich zeitgenössische KünstlerInnen mit dem Thema Spiel auseinandersetzen und welchen Einfluss Spielstrukturen und -ästhetiken auf ihre Arbeiten haben. Die Ausstellung umfasst Arbeiten aus allen Medien (Malerei, Skulptur, Installation, Video) sowie eine eigene Abteilung mit Online-Arbeiten, die von Mark Tribe und Alex Galloway gastkuratiert wurde. Tribe und Galloway zu diesem Teil der Ausstellung:

"Is there a difference between games and art? We might be wise to take the advice of leading game designer Warren Spector when he tells us to "run in terror from any game developer who says 'I'm an Artist!'" When an artist says "I'm a game developer," however, run, don't walk, to the nearest computer."
[Mark Tribe/Alex Galloway: NetGames Now, Rhizome Mailing List, 29. 06. 2001
http://www.rhizome.org/object.rhiz?2632]

Teilprojekte

Offline:

Arbeiten von Kay Rosen, Uri Tzaig, Sophie Calle, Perry Hoberman, Christian Jankowski, Danny O, Jodi, Christoph Draeger, Chris Finley

Online:

Thomson & Craighead: Trigger Happy
http://www.ucl.ac.uk/slade/slide/th/title.html

Jodi: SOD
http://sod.jodi.org

Lonnie Flickinger: Pencil Whipped
http://www.maxminn.com/chiselhead/pw.html

Natalie Bookchin: The Intruder
http://calarts.edu/~bookchin/intruder

Maciej Wisniewski: Jackpot
http://adaweb.walkerart.org/context/jackpot

Gender &Game Fokus

Natalie Bookchin: The Intruder
http://calarts.edu/~bookchin/intruder

Shots

siehe Vz. mmgameshow

GAMESHOW (Amsterdam)

Titel

***GAMESHOW***

Format

Projekt
(Ausstellung, Perfomances, Vorträge, Präsentationen, Seminare/Workshops: siehe: Teilprojekte)

URL(s)

Programm:
http://www.axisvm.nl/content/en/program.html

Projekt:
http://www.axisvm.nl/Gameshow

Entwickelt von:

Axis vm Foundation for Art and Gender, Amsterdam
http://www.axisvm.nl
in Kooperation mit Netherlands Media Art Institute, Montevideo/Time Based Arts, De Balie, Cinekid

Jahr

2000
(23.10. - 26.10.2000)

Beschreibung

"Hours, days and nights are devoted to playing addictive computer games. The selection of computer games - and the number who use them - is increasing constantly. The contribution of computer games to our visual culture is also growing. But not just boys and youth are fascinated by their digital fantasy world. Ever more artists are influenced by the visual language and aesthetics of on-line games like Doom or Quake. In ***Gameshow*** Axis presents art projects and educational cd-roms that take a fresh look at cyberbattles and ultra-masculine superheroes."
[Quelle: Axis, Programm 2000
http://www.axisvm.nl/content/en/program.html]

Teilprojekte

OVER_GAME (Ausstellung)
Patch and Play (Vorträge und Präsentationen)
Playgirls (Installation)
Games for Girls (Präsentationen und Panel)

Gender & Game Fokus

siehe Teilprojekte

Shots

Gameshow Online (Homepage)

gameshow.jpg

[Quelle: http://www.axisvm.nl/Gameshow/]


OVER_GAME


Projekt

OVER_GAME

Referenzprojekt

***GAMESHOW***

Format

Ausstellung

URL(s)

Ausstellungsinformationen, Liste der Exponate:
http://www.axisvm.nl/content/en/program.html

Projekt:
http://www.axisvm.nl/gameshow

Entwickelt von:

Axis vm Foundation for Art and Gender, Amsterdam
http://www.axisvm.nl
in Kooperation mit Montevideo/Time Based Arts (N.M.A.I)

Jahr

2000
(27. 10. - 25. 11. 2000)

Beschreibung

"The exhibition Over_Game shows installations, internet/cd-rom projects and video works by artists who use elements from the game world in their work in diverse ways. They offer a commentary on the customary game worlds, representations and narratives. During this exhibition there will also be a special "game hall" set up with games (including on-line games) by artists."
[Quelle: Axis, Programm 2000
http://www.axisvm.nl/content/en/program.html]

Teilprojekte

Exponate in der Ausstellung:

Installationen von: Camille Utterback & Romy Achituv (USA), Marita Liulia (SF), Annika Larsson (SVE), Arno Coenen (NL), Andy Best & Merja Puustinen (SF), Jochem van der Spek (NL):
On-line Games von: Natalie Bookchin (USA), Eric Zimmerman (USA)
Game Patches von: Annemarie Schleiner (USA), Robert Nideffer (USA), Josephine Starrs & Leon Cmielewski (AUS) und dem SOS DOOM Team (USA) u.a.


Gender & Game Fokus

Nathalie Bookchin: The Intruder

Marita Liula: Son of a Bitch

Anne-Marie Schleiner: Polly Gunn, Mutation Fem, Cracking the Maze

Robert Nideffer: Tomb Raider I & II Patches

Josephine Starrs/Leon Cmielewski: Biotekk Kitchen

Erik Zimmerman: Sissyfight


Shots

siehe Referenzprojekt

siehe Teilprojekte/Gender & Game Fokus


Patch & Play


Projekt

Patch & Play

Referenzprojekt

***GAMESHOW***

Format

Präsentationen & Panel

URL(s)

Ausstellungsinformationen, Liste der Exponate:
http://www.axisvm.nl/content/en/program.html

Projekt:
http://www.axisvm.nl/Gameshow

Entwickelt von:

Axis vm Foundation for Art and Gender, Amsterdam
http://www.axisvm.nl
in Kooperation mit De Balie, Amsterdam
(#5 im Rahmen der Reihe "Things to Come)

Jahr

2000
(16. 11. 2000)

Beschreibung

"As part of the Things to Come series in De Balie, Axis is organizing lectures and presentations on game patches. A game patch is a program by which one can hack into existing games and alter them. Artists and fanatic game addicts design these patches to give their own twist to familiar characters and game environments. One of the speakers this evening is Annemarie Schleiner (USA), expert in the field of game patches by artists and hackers."
[Quelle: Axis, Programm 2000
http://www.axisvm.nl/content/en/program.html]

Teilprojekte

Anne-Marie Schleiner (USA); Robert Nideffer (USA), Florian Muser (D)
Moderation: Rob van Kranenburg


Gender & Game Fokus

Anne-Marie Schleiner: Polly Gunn, Mutation Fem, Cracking the Maze

Robert Nideffer: Tomb Raider I & II Patches


Shots

% (ggf. Scan Einladungskarte)

siehe auch: Projekte Gender & Game Fokus

Keys

Lara, Patch



Playgirls


Projekt

Playgirls

Referenzprojekt

***GAMESHOW***

Format

Interaktive Installation

URL(s)

Ausstellungsinformation unter
http://www.axisvm.nl/content/en/program.html

Projekt:
http://www.ubermatic.org (elapsed)

Entwickelt von

Michelle Terran/ Amanda Ramos (CAN)
in Kooperation mit
Axis vm Foundation for Art and Gender, Amsterdam
http://www.axisvm.nl

Jahr

2000
(27.10. - 25.10.2000)

Beschreibung

Interaktive Online/Offline-Installation, die von terran und Ramos speziell für die Ausstellung ***Gameshow*** entwickelt wurde.
"Playgirls based on Amsterdam's red light district. Many aspects of the installation refer to this specific location. Playgirls consists of a performance on location, which is to be seen on the website. Both the visitors to the virtual and the "real" space will be able to influence the design and the course of the project."
[Quelle: Axis, Programm 2000
http://www.axisvm.nl/content/en/program.html]

Shots

Playgirls-Banner (siehe Vz. GameShow)

[Quelle: Axis, Programm 2000
http://www.axisvm.nl/content/en/program.html]



Game Over


Titel

Game Over

Format

Projekt
(Ausstellung, Online-Ausstellung)

URL(s)

Projekt:
http://server.gameover.org/playzone/

Entwickelt von:

Cecilia Hausheer, Florian Wenz,
Fabio Gramazio, Miriam Zehnder, Teresa Chen, Cornel Windlin Gilles Gavillet
Museum für Gestaltung Zürich
http://www.museum-gestaltung.ch/

Jahr

1999
(14.04. - 04.07.1999)

Beschreibung

Übersichtsausstellung zur Gamekultur der Neunziger Jahre mit Schwerpunkt auf Gamedesign und -architektur. Drei Themenschwerpunkte werden verhandelt:

"Thema: Identität und Rollenverhalten zeigt Klassen von Charakteren aus Computerspielen und deren kulturelle Hintergründe: Männlich/Weiblich, Gut/Schlecht, Japaner/Amerikaner usw. Thema: Räume und Interaktionen zeigt die räumliche Entwicklung von Spielumgebungen und die damit verbundenen Interaktionmodi: 1D (statisch) 2D (vertikale und horizontale Verschiebungen) 2.5D (axonometrisch) 3D (perspektivisch) mit vollständiger Bewegungsfreiheit. Thema: Oberflächen und Bildschirmgrafik zeigt die Entwicklung von minimalem Pixeldesign mit niedriger Farbauflösung bis hin zur Gestaltung von Texturen und Oberflächen von dreidimensionalen Spielumgebungen. Thema: Spannung und Geschwindigkeit zeigt die Entwicklung einer Ästhetik des Nervenkitzels und der Gefahr, die durch ihre aggressive Symbolik immer wieder missverstanden wird."
[Quelle: municipia.at, http://www.municipia.at/termine/1999_07/o_datum/t0000984.html
dtsch. Übersetzung der engl. Ausstellungsinformation, Original unter http://server.gameover.org/playzone/, Abschnitt: Topics]

Teilprojekte

s.o.

Gender & Game Fokus

Ausstellungskapitel: Identität und Rollenverhalten (s.o.)
Stellvertretend für dieses Kapitel in der Online-Dokumentation:

Marc Isenschmid (Xcentric/sheep industries, Zürich http://www.sheep.ch/): Synthia "ultra babe project" http://www.sheep.ch/gfx/syn/index.html (vgl. auch Isenschmids Lizzie Trigger). Auffällig ist, wie stark die AusstellungsmacherInnen dem Charisma ihres Gegenstandes selbst erliegen bzw. wie sie dieses bewusst für die Online-Dokumentation der Ausstellung einsetzen - nicht nur im Bezug auf das Beispiel Synthia, das als unkommentierter Screenshot und Link das Kapitek Identität und Rollenverhalten vertritt, sondern auch auf die Dokumentation insgesamt, für die auffällig viele Aufnahmen ausgewählt wurden, auf denen Bilder von Lara auf den Screens der Ausstellungsarchitektur eingespielt sind.

Shots

siehe Vz. gameover, siehe Vz. synthiaundco




GENDER GAME


Titel

gender game

Format

Projekt
(Forschungsprojekt, mit Teilprojekten Off- und Online, Webseite)

URL(s)

Programm:
http://www.axisvm.nl/content/en/program.html

Projekt:
http://www.gendergame.ch

Entwickelt von:

Dr. Marion Strunk (Projektleitung)
Deanna Herst, Birgit Kempker, Margarete Jahrmann, Marion von Osten
Hochschule für Gestaltung Zürich
In Kooperation mit der Belleville AG Zürich und der Hochschule für Gestaltung und Kunst Basel

Jahr

2001
(Release: 31.10.2001)

Beschreibung

"Das "Online Gender Game" ist als interaktives Game konzipiert (Community). Die Interaktion basiert auf der Befähigung zum operativen Handeln, wodurch der 'Cyberspace' zu einem Erfahrungs- und Handlungsraum wird und damit Modellcharakter (Probehandlungen) für den Alltag, für Bereiche der visuellen Kultur, der Wissenschaft, Politik und Wirtschaft erhält (Performativität). Das Forschungsziel des Projektes "Online Gender Game" (Rollen-,Strategie- und Adventurespiel) besteht darin, anhand der Entwicklung verschiedener Spielszenarien in einem Online Computerspiel geschlechtspezifische Einschreibungen zu erkennen, sie spielerisch zu verwandeln und Handlungsoptionen zu entwerfen. Unterteilt in verschiedene Fachkompetenzen, die für die Spielentwicklung (storyboard: Dialoge, Szenarien, Spielkomposition, Text/Ton/Musik (sound, sampling), genderspezifische Computeroberflächen) notwendig sind, soll Theorie und Praxis (wissenschaftliche Arbeit und produktionsorientierte Arbeit) in einem sich wechselseitig bereichernden Arbeitsprozess verbunden sein (kollaboriertes Environment)."
(Marion Strunk)
[Quelle: http://www.ith-z.ch/it/forit1.htm]

Teilprojekte

Online-Games:
Deanna Herst/Marion Strunk: Ego Image Shooter; Birgit Kempker: Mike & Jane. Garten und Park; Marion von Osten: GenderFactory; Margarete Jahrmann: ASCII Gender Score; Herst/Strunk/Kempker/Jahrmann/von Osten: Kleines Training
Zitat-Raum
Theorie/Texte

Gender & Game Fokus

Gesamtes Projekt & alle Teilprojekte

Shot

gender game online Homepage

gendergamech.jpg

[http://www.gendergame.ch]

Keys



CRACKING THE MAZE


Titel

Cracking the Maze
Game Plug-ins and Patches as Hacker Art

Format

Online-Ausstellung

URL(s)

Projekt:
http://switch.sjsu.edu/CrackingtheMaze/

Entwickelt von:

Anne-Marie Schleiner
In Kooperation mit dem CADRE (Computers in Art Design, Research and Education) Online Laboratory der San José State University
http://cadre.sjsu.edu/
und der Online-Zeitschrift Switch
http://switch.sjsu.edu/

Jahr

1999
(Release version 1.0: 16.07.1999)

Beschreibung

"As any avid gamer quickly discovers, the Internet is not only a free source of computer game cheats and puzzle keys, but the home of numerous game plug-ins and patches available for download. These patches range from a simple repair of a programming bug to intricate new game scenarios, replacing the characters, sounds, architecture and/or game challenges in the original games. The increasing popularity of these once unsanctioned game hacks has led some gaming companies, like the producers of Quake and Marathon, to capitalize on the trend and subsume this once renegade practice into their marketing strategy, bundling patch-making software with their official games." [...] "Cracking the Maze" will exhibit both game patches created by artists and game patch artifacts from the web produced by the original game hackers, in an attempt to generate an open discourse on art, games, game hacking and gaming culture on the Internet. Many artists, art critics, new media critics and theoreticians have expressed a disdain for games and game style interactivity, in fact, to describe an interactive computer art piece as "too game-like" is a common pejorative. But considering the increasing popularity of computer games with younger generations, even at the expense of television, it seems perilous to ignore the spread of gaming culture. What sorts of spaces computer games construct, what sorts of gender-subject configurations operate in computer games, what sorts of politics of 'the other' computer games employ, what modes of interactivity and addiction computer games invite, how networked on-line games construct alternate worlds, how gaming culture manifests itself on the Internet--these are all areas ripe for investigation by cultural critics and manipulation by game hacker artists. "Cracking the Maze" will attempt to bring together discourse and activity in these and other areas in relation to the game patch as hacker art. (Anne-Marie Schleiner, Curator's Note

[Quelle: http://switch.sjsu.edu/CrackingtheMaze/note.html]

Teilprojekte

Games & Patches von:
Benjamin Eakins, Jason Huddy; JODI; Loren Petrich; Luke Heise; Martin Zapata; Matthew Shadbolt; Mongrel; Natalie Bookchin; Parangari Cutiri; Robert Nideffer; rtmark; Sonya Roberts; Josephine Starrs; Leon Cmielewski
Texte von:
Anne-Marie Schleiner; Errki Huhtamo; Laura Trippi

Gender & Game

Natalie Bookchin: The Intruder

Benjamin Eakins: Ada Lovelace vs. Donkey King

Robert Nideffer: Tomb Raider I & II Patches

Loren Petrich: Tina-Bob Shapes

Sonya Roberts: Female Skin Pack Excerpts

Josephine Starrs/Leon Cmielewski: Biotekk Kitchen

Shot

siehe Vz. Cracking_the_Maze

sowie Teilprojekte, siehe ebd.

Keys

Patches, Shooter

Links

Lara

Referenzprojekte

Switch Online, Vol. V, Nr. 2: "Game Art"
http://switch.sjsu.edu/web/v5n2/index2.html

opensorcery.net
http://www.opensorcery.net



MUTATION_FEM



Titel

mutation_fem

Format

Temporäre (Online-)Ausstellung

URL(s)

Projekt:
http://www.kiasma.fi/outoaly/mutation.fem (elapsed)

Entwickelt von:

Anne-Marie Schleiner
In Kooperation mit dem KIASMA Museum für zeitgenössische Kunst, Helsinki, Finnland
http://www.kiasma.fi

Jahr

2000

Beschreibung

mutation.fem thematisiert das "Monströse Weibliche" als Subversion der von der Game-Industrie produzierten dominanten Männlichkeit in Shooter-Games, wie sie sich in den Patches und Skins der GamerInnen-Kultur manifestiert.

"Key to the process of hacking is that the hack is an alteration of the original that does not reinvent from the ground up but mutates what was given. Mutations of gender from the pre-established shoter game norm, the white male soldier, take a variety of forms in this online laboratory.
[...] the culture of computer gaming both in the online gamer fan enclaves [...] and driftig outward into the game industry and culture at large, can be described as monster friendly, conductive to what that terrifies and fascinates through queer border transgressions of humanity, feminitity, and masculinity. In this gameer's underworld, a 'queer' alternative universe of hyperbole and excess, these border transgressions, gender hacks and mutations engender female death engines ranging from Ken Hodgeman's Female Cyborg Patch to Robert Nideffer's transsexual Lara Croft."
[vgl. Anne-Marie Schleiner:
MUTATION.FEM. An Underworld Game Patch Router to Female Monsters, Frag Queens and Bobs whose first name is Betty (2000)

http://www.opensorcery.net/mutetext.html]

Teilprojekte

Ken Hodgman: Female Cyborg Patch for Marathon Infinity

Lynn Forest: FemDOOM

J. Coffey: Amazon Fighters vs. Pistol Packin' Robertas patch

Loren Petrich: Tina-Bob Shapes

Sonya Roberts and others: Female Skin Pack for Quake

Robert Nideffer: Tomb Raider I & II Patches

Georgina: PMA Skins for Quake2

Mark Sachs: Otakon Doom

Impacct: Betty Bobs Patch for Marathon

Josephine Starrs/Leon Cmielewski: Biotekk Kitchen

SOS DOOM Team: Sailor Moon Doom Wad

The Quake Women's Forum: Div. Skin Packs


Gender & Game

s. sämtliche Teilprojekte


Shot

%

Keys

Patches, Lara, Cyborg, Monster, Monströsität, Transgender

Links

Lara, Schleiner, Polly
http://www.opensorcery.net



LUCKY KiSS


Titel

Lucky KiSS

Format

Online Ausstellung/Game

URL(s)

Projektseite:
http://www.opensorcery.net/luckykiss_xxx/

Entwickelt von:

Anne-Marie Schleiner

Jahr

2000

Typ

KiSS

Hardware

MAC, PC

Software

Browser

Beschreibung

"Luckykiss_xxx is a sampling of adult kiss dolls presented as online art. Kisekae ningyou paper doll sets migrated from Japanese shoujou (girl) manga paper comic books to computers in the mid 1990's. Through the web, "The World KiSS Project" attracted doll creators first in Japan and then internationally. KiSS viewers and development kits are available freely for PC, Mac, and Amiga platforms. Similar to the active cultural production and online exchange of computer game add-ons at both code and content levels, the World KiSS Project's operating principles are founded on the hacker gift economy endemic to the Internet. Instructions for ethical (non-profit) distribution of KiSS doll sets are included with the development kits and viewers for KiSS. KiSS is an open source collaborative art form enabled by networkability. Both KiSS visuals and code are developed through collaborative online interactions between multiple artists and programmers, rather than by a select, elite industry sector, (in the case of the original girl manga books, a select group of comic book artists). As a distributed interactive software, KiSS is open to a multiplicity of artistic visions, practices, cultures, genders, ages, and artistic skill levels. Variety and play, a dynamic chain of alternates, imaginings and reimaginings, characterize KiSS. The role of the KiSS developer merges with role of the KiSS player, the KiSS player is also usually a KiSS artist, reading is writing, authoring is using, consumption is production." [...]

" As an open source strip doll player, the World KiSS Project allows its users to insert their own erotic fantasies into the mix rather than relying on a particular industry to feed its users prepackaged sexiness. The World KiSS Project is a global collaborative experiment for how to play with sexy interactive dolls and avatars, allowing queer, hetro, female friendly, fetish, Goth, Japanese bondage, anime teen girls, (lots of Japanese anime girls and a few boys), and other fantasies to be distributed and exchanged. Imaging, sound, and interactive aesthetics are refined and evolved over time in the body of work of individual KiSS artists and genres emerge from interactions between these artist communities. Curious, beautiful, and sometimes refreshingly flawed or amateurish, cute or sweet, sometimes perverse or disturbing, adult KiSS "paper" dolls are fun to play with and fun to make, to sample, to hack, to mutate, to reoutfit, dress up and undress, an open ended interactive art form that activates adult erotic fantasies and adult desire for continuous play."
Anne-Marie Schleiner, Curator's Note
http://www.opensorcery.net/luckykiss_xxx/Luckykisstext.html

Zwölf verschiedene KISS-Puppen können von der Seite heruntergeladen werden

Sheroes

Einige der KISS-dolls sind Mangas entlehnt, einige queren deren pornographische Stereotypen. Eine direkte Verwandtschaft mit einer Game-Heldin weist Yuki Saegusas "Mechanisma"-KiSS-Doll
http://www.opensorcery.net/luckykiss_xxx/image10.html
auf, die auf die gleichnamige Sheroe aus dem Spiel Haagenti zurückgeht.

Kommentar

Auf den Mailinglisten Rhizome und Thingist wurden luckyKISS und SNOW BLOSSOM HOUSE heftig kritisiert. Die von Schleiner für verschiedene der DOLLs in Anspruch genommene lustvolle Subversion sei nicht nachvollziehbar, und die DOLLs müssten vor dem Hintergrund eines breiteren kulturellen Kontextes von Pornographie und pornographischer Kunst reflektiert werden, als dies im Rahmen der Projekte geschehe.
Siehe auch: SNOW BLOSSOM HOUSE

Shots

diverse (siehe Vz. lucky_kiss)

Literatur

Elena Gorfinkel/Eric Zimmerman: Technologies of Undressing: The Digital Paper Dolls of KISS
http://www.opensorcery.net/luckykiss_xxx/undress.html

Referenzprojekte

Cracking the Maze

opensorcery.net

Keys

Lara, Manga, Sexismus, Pornographie, Fetischismus

Links

Nideffer/Bearded Lara; Schleiner: Polly Gunn, Bersntrup: Performances



LaraCroftism


Titel

LaraCroftism

Format

Projekt
(Webseite, Ausstellung, Symposium, Magazin)

URL(s)

Projekt:
http://www.laracroftism.de/

Entwickelt von:

Manuela Barth / Barbara U. Schmidt

Jahr

1999
(Release 01.10.1999)

Beschreibung

"Lara Croft ist eine Figur, die eindrucksvoll das wechselseitige Verhältnis zwischen digitalen Technologien und Körper- bzw. Geschlechter- konzepten repräsentiert.
Das Projekt LaraCroft:ism geht diesen Bezügen nach und auch den Effekten, die sie in verschiedenen Bereichen der sozio-kultureller Praxis - von Technik und Kosmetik bis zu Spielfilm und Pornografie - haben."

[Quelle: http://www.laracroftism.de/]

Teilprojekte

Magazin: "LaraCroftism" (Manuela Barth, 1999)

Veranstaltungsreihe im Kunstraum Goethestrasse, München, Oktober 1999

Videoprojekt: The Ultimate Girl (2001)
http://www.laracroftism.de/ugg_text.htm

zum Thema: Versprechen der "neuen Technologien", Junge Frauen im IT-Business

Manuela Barth, The Ultimate Game Girl, Collage, 2001
http://www.laracroftism.de/ugg_bild1.htm

Gender & Game Fokus

Gesamtes Projekt & alle Teilprojekte

Shot

Homepage
laracroftism.jpg

Keys

Lara

Links

Nideffer



SYNWORLD (Wien)


Titel

SYNWORLD
playworld::hyperspace

Format

Projekt (Ausstellung, Symposium, Einzelveranstaltungen)

URL(s)

http://synworld.t0.or.at/

Entwickelt von:

t0 public netbase
http://www.t0.or.at
Konzept: Konrad Becker, Marie Ringler
in Kooperation mit dem Museumsquartier Wien und dem Architektur Zentrum Wien

Jahr

1999
(27.05. - 31.05.2001)

Beschreibung

"SYNWORLD is an interactive exhibition which invites the public to discover, explore and play with the newest virtual game worlds and simulations in electronic entertainment, industry, science and art.
SYNWORLD showcases 3D products from well-known game developers, and applications and interactive visual representations from architecture, medicine and industry.
SYNWORLD offers a comprehensive program with lectures, installations, multimedia presentations, games stations, and a lounge. The works of international artists examine issues of technological systems within artistic contexts."
[Quelle: Presse-Reader SYNWORLD]

Teilprojekte

Ausstellung SYNWORLD:
Anne-Marie Schleiner, Calin Dan, Ulrike Gabriel, Meetfactory, Knobotic Research, VNS Matrix, Eva Wohlgemuth, Mongrel, Virtual Actors Group, Dextro, Mark Amerika, Robert Adrian X., Van Gogh TV, Keisuke Oki, Carsten Becker, Matthias Fuchs, Marin Gazzari / Kandyman, Dextro
Ausstellung Synreality:
MAMAX (Max Moswitzer, Margarete Jahrmann), jodi, Vuk Cosic, Basicray, Axel Stockburger
http://www.synreal.netbase.org (elapsed)
http://synworld.t0.or.at/level2/gaming_reader/synr_index/frame_synreal.htm

Symposium synworld:
Synworld Gaming Reader/Textsammlung:
http://synworld.t0.or.at/level2/gaming_reader/main_nav/gaming.htm

Gender & Game Fokus

Ausstellung:

Meetfactory (USA): Conversation with Angels
http://synworld.t0.or.at/level2/art/meet.htm

Anne-Marie Schleiner: Polly Gun
http://synworld.t0.or.at/level2/art/schleiner.htm

VNS Matrix: All New Gen
http://synworld.t0.or.at/level2/art/vns.htm


Im Gaming Reader:

Interview mit Kornelia Takacs vom Female Quake Tournament
http://synworld.t0.or.at/level2/gaming_reader/professionalgaming/takacs.htm

Anne-Marie Schleiner: Does Lara Croft Wear Fake Polygons?
http://synworld.t0.or.at/level2/gaming_reader/virtuellestars/schleinerframe.htm

Shots

siehe Vz. synworld




SNOW BLOSSOM HOUSE


Titel

SNOW BLOSSOM HOUSE

Format

Online Ausstellung

URL(s)

Projektseite:
http://www.opensorcery.net/snowblossom/

Referenzseite:
http://www.opensorcery.net

Entwickelt von:

Anne-Marie Schleiner

Jahr

2001

Typ

KiSS

Hardware

MAC, PC

Software

Browser

Beschreibung

"Lovely, cute, queer, angry and mischievous KiSS dolls unite. Squidmen and women of hentai games join your brothers and sisters. Follow the way of the strawberries. To play is the answer. To change clothes is the method. Foreplay ist alles. To transgender, to overlay, to uncover is the tease. Welcome to Snow Blossom House.
Snow Blossom House is a place to feel the chill of cold hard pornography in the midst of a blinding pink snow petal rain. Snow Blossom House breathes in and exhales the romantic fantasies of fifteen year old Japanese girls who build web sites like "Carrot House" and "Strawberry House" to house their favorite anime characters and home drawn KiSS dolls. Snow Blossom girls construct their own Snow Blossom boy dolls to undress--pale thin Goth boys with pretty dark clothes, anime boys, and sulky action heroes. Snow Blossom girls like to strip and dress up other girls. They like to pretend to be non-human, to grow tails, fur, and octopus arms. Snow Blossom House is a boy pervert protagonist in an all girls' high school, or a young hacker girl locked alone in her room secretly playing her brother's hentai games. Snow Blossom House is willful immersion into a world of uncanny cuteness and sweet dark dreams."

[Quelle: Anne-Marie Schleiner: Curator's Note

http://www.opensorcery.net/snowblossom/about.html]

Sheroes

Wie lucky KiSS beherbergt auch SNOW BLOSSOM HOUSE in der Hauptsache KISS-dolls, inklusive deren aus (Porno-)Mangas entlehnten submissiven Frauenfiguren. Ob Will Wrights Lesbsims
http://www.opensorcery.net/snowblossom/lesbsims.html
tatsächlich heterosexistische pornographische Phantasien über lesbische Beziehungen queren oder Ask.Mistress
http://www.opensorcery.net/snowblossom/mistress.html
als Sheroe taugt - darüber liesse sich sicher streiten. Allerdings sind zusätzlich auch KünstlerInnenprojekte enthalten, die ihre eigenen Sheroes einführen: So Beispiel Francesca da Riminis Dollspace
http://www.thing.net/~dollyoko
der wiederum Verbindungen zu VNS Matrix' All New Gen herstellt...

Kommentar

Siehe auch: Sheroes.

Auf den Mailinglisten Rhizome und Thingist wurden luckyKISS und SNOW BLOSSOM HOUSE heftig kritisiert. Die von Schleiner für verschiedene der DOLLs in Anspruch genommene lustvolle Subversion sei nicht nachvollziehbar, und die DOLLs müssten vor dem Hintergrund eines breiteren kulturellen Kontextes von Pornographie und pornographischer Kunst reflektiert werden, als dies im Rahmen der Projekte geschehe.

Shots

diverse (siehe Vz. snowblossom_house)

Literatur

Blackhawk: The Art of KiSS
http://www.opensorcery.net/snowblossom/article.html

Referenzprojekte

Cracking the Maze

opensorcery.net

lucky KiSS

Keys

Lara, Manga, Sexismus, Pornographie, Fetischismus

Links

Nideffer/Bearded Lara; Schleiner: Polly Gunn, Bersntrup: Performances, KiSS, VNS Matrix/all new gen

 

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